「響けわれらが声」展示開催に寄せて (アンドルー・ゴードン)
戦後日本の労働者像に焦点をあてたこの展示開催にあたり、来場者の皆さんにご挨拶の言葉を寄せることを大変に光栄に思っています。法政大学大原社会問題研究所が所蔵する数千点に及ぶポスター資料は、同研究所の貴重なコレクションの一つです。これらの資料を通して、現在に生きる私たちは、日本の労働運動や社会運動が自分たちの世界をどのように想像し、そして将来に築こうとしていた世界のありかたを知ることができるのです。戦後のポスターに特化したこの展示は、この時代に対する私たちの理解を深めるだけではなく、このポスターコレクションが持つ意義を再認識させてくれるでしょう。
私の記憶するかぎり、同研究所がこれらの資料群の整理と公開に着手した時期は、私が第二次世界大戦前の日本における労働運動の研究をしていた頃でした。当時の私が持っていた関心から、戦間期のポスターをいくつか目にし、その力強さとヴァラエティーに圧倒されたことを覚えています。同研究所が主催した国内での展示に加え、数年前にはジョン・ダワーにより創設されたマサチューセッツ工科大学(MIT)のプロジェクト「文化を可視化する Visualizing Cultures」の一環として、クリストファー・ガーティスがオンラインのデジタル・ギャラリーというかたちで素晴らしい解説文を書いています。
https://visualizingcultures.mit.edu/protest_interwar_japan/index.html
正直に告白しますと、これまで戦後日本という時代について研究してきたにもかかわらず、同研究所が所蔵するこれらの戦後ポスターについて、私は十分な注意を払っていませんでした。しかし、本展示でよく考えられたキュレーションの下に配置されたポスターを、先述したガーティスをはじめ、これまでになされた戦前のポスターについての研究を併せて考察することで、戦後という時代にとどまらず、より長い時代区分となる 20 世紀という文脈において、その背景について多くを学べることに気付きました。
私にとって、ここで厳選されたポスター資料が興味深いのは、私が考えるところの「貫戦期」日本から「戦後」日本への転換を示す点にあります。「貫戦期」とは、1920 年代から1950 年代の約30年間を指し、戦争と敗戦という明白な断絶があったにもかかわらず、社会構造や政治経済、そして本展示とも関連の深い社会運動において、重要な連続性が指摘できる時期のことです。具体的に言えば、本展示で紹介されるポスターのうち、1940年代からおよそ1960年までのものは、同研究所が所蔵する戦前のポスターとの共通点が顕著です。このことは、戦闘的な労働者や階級闘争を象徴的に描く、といった視覚的な表現にとどまらず、日本の労働組合が提起した要求の性質についても言うことができるでしょう。今回の展示でも説明されているように、生産から消費へと時代の重点が移り、労働者像が中流階級の「サラリーマン」や働く女性へと変わるにつれ、熾烈を極めた階級闘争の熱が冷めていく様子がわかります。
もちろん、これだけが本展示で紹介されるイメージを解釈するための枠ではありません。来場された皆さんが、鑑賞したうえでご自身の考えを展開されることを願っています。
アンドルー・ゴードン
ハーバード大学 歴史学部教授
東京大学 東京カレッジ 潮田フェロー
(翻訳:鈴木貴宇)
It is a great pleasure to write a few words of welcome for the exhibit this winter and spring, Images of Postwar Japanese Workers. The several thousand posters in the collection at the Ohara Institute of Social Research constitute one of that institution’s crown jewels. They literally allow us a view of the way Japanese labor and other social movements imagined their world, and the world they hoped to create in the future. To have this new exhibit with a focus on the postwar era adds greatly to our understanding of that era, and of the importance of the poster collection.
As I best recall, I was doing research into the history of Japanese labor before World War II when the Ohara Institute first received and began curating this collection. Given my focus at the time, I looked at some of the posters from the interwar era, and was impressed at their force and variety. In addition to exhibits mounted in Japan and curated by the Ohara Institute itself, some years ago Christopher Gerteis created an online digital gallery and an insightful framing essay as part of the Visualizing Cultures project founded at MIT by John Dower.
https://visualizingcultures.mit.edu/protest_interwar_japan/index.html
So I must confess that until now, despite my own research and writing on the postwar era in Japan I had not given sufficient attention to the postwar posters in the Ohara Collection. But by juxtaposing the richly curated posters in this exhibit with the prewar posters introduced by Gerteis and others, one learns a great deal about not only postwar Japan’s history, but its longer 20th century context.
For me, the well selected items in this collection offer insight into the transition from what I call “transwar” Japan to “postwar” Japan. What I mean by “transwar” is a political, social, and cultural world stretching roughly from the 1920s through the 1950s, where despite the obvious rupture of war and defeat, one finds important continuities in social structure, in political economy, and—more relevant here—in the configuration of social movements.
To put it less abstractly, to me the posters in this exhibit from the 1940s through roughly 1960 have more in common with the prewar posters in the Ohara Institute collection than they do with the posters in this exhibit from the 1960s and beyond. This is true, I believe, in both the visual vocabulary—the iconic presentation of militant workers and social class division—and in the nature of demands raised by Japanese unions. As described in the specific panels of this exhibit, we see a shift in emphasis from production to consumption, a shift toward workers configured as middle class “salarymen” and working women, and a diminished intensity of class conflict.
Of course, this is not the only way to read the trajectory traced in the images in this exhibit. I invite all of you to visit and view and develop your own perspectives.
Andrew Gordon
Professor of History, Harvard University
Ushioda Fellow, Tokyo College Institute for Advanced Studies, Tokyo University
更新日:2025年06月03日